Cultuur

4 juli 2018 - Wapenveld, Nederland

Cultuurkenmerken

Kampala is de grootste stad in Oeganda (erg druk en chaotisch) en daar vind je de grotere gebouwen. Het is ook een bruisende stad, je wordt overweldigd door de geuren en geluiden die op je af komen als je door de stad rijdt. De winkels op straat zijn tot 's avonds laat open. Bijzonder, rondom steden en dorpen kun je soms kilometerslang alleen cassave zien, dan weer alleen tomaten. Concurrentie lijkt er op het eerste gezicht niet te bestaan. Tot men een busje 'bazungu' (blanken) ziet en alle verkopers aan komen rennen.

Variatie

Opvallend zijn diverse verschillen binnen het land. Verschillen tussen steden en het binnenland/de dorpen, tussen de jonge generatie en de oudere, tussen het landschap in het noorden en het zuiden, de verschillende politieke lagen en het grote verschil tussen arm en rijk.

Cultuurverschillen

Nederland                               Afrika

Ik denk dus ik ben                  Wij zijn dus ik ben
Afspraak=afspraak                 Relatie
Direct, confronterend           'I will speak to the leg'
Ja=Ja                                          Ja?
Iedereen is gelijk                    Aanzien ouderen, gezagdragers
De wekker                               De zon
God?                                         GOD!
Vooruitkijken, presteren       Hier en nu (zijn)

Gastvrijheid

De Afrikaanse gastvrijheid is enorm, De lokale bevolking geeft graag en liefdevol weg van het weinige dat ze heeft.

Begroeten

Dat kan op verschillende manieren. Een handdruk, een stevige knuffel of een korte omhelzing. Soms zie je ook dat bijvoorbeeld jonge kinderen voor een oudere man of vrouw knielen.

(On)gelijkheid en respect

In Nederland wordt iedereen als gelijkwaardig beschouwd. Of je nu man of vrouw, ouder of jonger bent. Het maakt niet heel veel verschil. In Afrika heeft men echter voor bijvoorbeeld ouderen en gezagdragers veel meer respect dan wij in Nederland hebben. Ook de verhouding man-vrouw is nog niet zoals wij westerlingen die vaak graag zouden willen zien.