Verrassing

22 juli 2018 - Kiwangala, Oeganda

We zijn weer een paar dagen verder dus het is tijd voor een nieuwe blog. Afgelopen vrijdag was met name erg interessant omdat we op school met de kinderen gesprekken mochten voeren over ons leven in Nederland en alles wat daarmee gepaard gaat. Andersom kregen we de mogelijkheid om de kinderen vragen te stellen over het leven in Uganda. De kinderen waren vooral benieuwd wat onze bezigheden en hobby's zijn en wat ons favoriete eten is. Tegelijkertijd werd ons ook gevraagd of kannibalisme en hekserij in Nederland voorkomen, vragen die we niet direct hadden verwacht, maar die wel verklaarbaar zijn omdat deze zaken in Oeganda in meer of mindere mate aanwezig zijn. Verder hebben we vrijdag verder gewerkt aan het schoolgebouw en hebben we ''s avonds lekker ontspannen een spelletje gedaan. Doorgaans krijgen we in de avond hierbij gezelschap van tenminste drie muizen die in de kamer op zoek gaan naar eten. Terwijl het binnen af en toe piept, horen we op de achtergrond de varkens knorren en de honden blaffen. Als we vervolgens aan het eind van de avond in slaap vallen, mogen we blij zijn als we tot acht uur aan één stuk door kunnen slapen, want met regelmaat komt de lokale omroep ons tegen half zeven wekken met een kakefonie aan geluid. Het lijkt erop alsof de lokale bevolking graag tijdig op de hoogte wil worden gebracht van alle evenementen.

Gisteren zijn we begonnen met het schilderen van de examenhal en had een deel van ons team het voorrecht om met Moses op stap te gaan in Masaka. We zouden hier slechts een uurtje zijn, maar het werden er minimaal vijf (over Afrikaanse kenmerken gesproken). Met de telefoon regelmatig aan het oor reed Moses als een volleerd racecoureur over de dodemanswegen, al slalommend langs de vele Boda Boda's (lokale motors). Daar aangekomen hebben we pizza gegeten (zou aanvankelijk niet mogelijk zijn omdat Moses slechts twintig minuten weg zou blijven, maar het werd een uur en twintig minuten), onze internetbundel verlengd, lokale shirts en souvenirs gekocht en als kers op de taart een drankje gedronken bij een prachtig hotel. Aangezien we daar zelfs wifi hadden, kon de middag helemaal niet meer stuk. Met goedgevulde tassen keerden we terug en bezochten we nog even de lokale markt. Qua inrichting leek het meer op ons lokale zomerfeest, maar gezellig was het zeker.

Alsof dit alles nog niet genoeg was, moest de grootste klapper nog komen. Agnes en Marco wisten niet dat Moses en Justine in het geheim een surprise party hadden voorbereid in het kader van hun huwelijksjubileum. Hierbij had Justine zelfs voor een heuse trouwjurk en jurken voor de bruidsmeisjes (Jorinde en Annerieke) gezorgd. Toen Marco onder toeziend oog van veel scholieren en leraren naar voren werd gehaald, nam Agnes in haar trouwjurk stelling achter een muur. Vervolgens we ze onder begeleiding van Jorinde, Annerieke en 'Marry You' van Bruno Mars naar voren gebracht, alwaar Marco de verrassing van zijn leven kreeg. Vervolgens werden ze toegezongen, herbevestigde Moses hun huwelijk, werd de 'Nederlandse' bruidstaart aangesneden en na afloop de maaltijd geserveerd. Daarna werden de stoelen aan de kant gegooid en moesten de voetjes van de vloer. Het was een prachtige avond en het totaal verbaasde, echtpaar ging moe, maar voldaan en gelukkig slapen.

1. Opa en oma:
    Wat
  2. Jan liefers:
    22 juli 2018
    Wat zal die konjo raar hebben gekeken, maar wat een leuke verrassing. Dat ze weer even wifi hadden hebben we gemerkt, super fijn om weer even contact te hebben en wat foto's te krijgen. Groetjes Jan en Jantine en sven
  3. Opa en oma:
    22 juli 2018
    Wat een verrasing wat hebben jullie al veel meegemaakt en veel gezien wij zullen op jullie toasten met een glaasje advocaat.
    Hoe gaat het met Mark?
  4. Gert Tromp:
    22 juli 2018
    Bedankt voor jullie reacties. Met Mark gaat het inmiddels stukken beter, hij loopt weer prima.
  5. De Borries:
    22 juli 2018
    wat een suprise, heel erg leuk
  6. Liefs (o)pa &(o)ma Borreman:
    22 juli 2018
    Dat jullie wifi hadden merkten wij,want er kwamen mooie foto s binnen.Elke dag kijken wij uit naar jullie verhalen. Jullie hebben alzo al heel wat mee gemaakt tot een trouwerij toe. Super leuk van Mozes dat hij dat georganiseerd heeft
  7. Judith - Livingstone:
    23 juli 2018
    Wouw, wat super leuk!
  8. Hendriette:
    27 juli 2018
    Geweldig! Opnieuw getrouwd ☺️
  9. Borries vd Kanaaldijk:
    27 juli 2018
    Het is de eerste keer dat ik jullie verhalen op deze blog lees. Wat een ervaringen zeg. Een regelrechte cultuurschok. Indrukwekkend kan ik me voorstellen. Mooi dat jullie zulke goede dingen voor de mensen daar kunnen doen. We denken aan jullie.