Wat een beestenboel

28 juli 2018 - Kasese, Oeganda

Na een paar dagen zonder update hierbij alsnog de beloofde blog. Deze week leek voor een groot deel op de vorige. Afgelopen dinsdag zijn we verder gegaan met het schilderen van de examenhal. Aangezien er voldoende grondverf op de muren zat, mocht er nu een kleurtje op waardoor de hal er direct stukken beter uitzag.

In de middag hebben we weer een sportdag georganiseerd. Ditmaal deden we met de kids diverse spelletjes die we uit Nederland hebben meegekregen en ze vonden het geweldig. Achter de bal aan rennen, blik gooien, ringwerpen, springtouwen, ze kwamen allemaal langs. En de jongens hebben de kids zelfs nieuwe tactieken en technieken met betrekking tot voetbal aangeleerd. Het was een mooie middag.

Na een ochtend werken, hebben we 's woensdags in de middag wederom een ronde gemaakt langs de weeskinderen in het dorp. We hebben de kinderen en pleegouders blij gemaakt met pakketjes en ondertussen werden we door Justine bijgepraat over de achtergrond van hun pleegkinderen. We hoorden verhalen over verkrachtingen, HIV, lichamelijke en geestelijke mishandeling en pogingen tot moord en dat maakte diepe indruk. Het is ongelooflijk wat die kinderen al hebben meegemaakt. We zullen in Nederland het allemaal wat uitgebreider bespreken, maar je nekharen gaan ervan overeind staan.

Eergisteren begon dan echt onze tweedaagse vakantie in Uganda. Om negen uur begon onze trip naar het exotische Queen Elizabeth Park. Na een lange, maar werkelijk prachtige rit waarbij we langs prachtige meren, bavianen, bosbranden en iddylische dorpjes kwamen, arriveerden we rond half zes bij ons hotel. Daar aangekomen konden we voor het eerst in anderhalve week douchen en onbeperkt het toilet doorspoelen en we kunnen jullie vertellen dat we daar als nooit tevoren van hebben genoten. De domper kwam echter al snel, want vlak na aankomst moest Mark zijn spareribs in de wc lozen, zowel van boven als onder. Al snel volgde de tweede ronde en deze keer besloot hij de vloer te verfen. Gastvrij als de Ugandezen waren, gaven ze hem een nieuwe kamer en besloten ze de smurrie gewoon te laten. De rest ging nadien wel lekker eten en daarna op tijd slapen want de wekker zou weer om kwart voor vijf gaan.

Gisteren ging de droom van een aantal van ons dan werkelijk in vervulling. Tegen kwart over zeven reden we het park binnen en zagen we al snel de eerste antilope. Tezamen met het typische Afrikaanse landschap vormde dit een prachtig gezicht. Vervolgens zagen we (water)buffels en zwijnen, waarna ons eerste hoogtepunt van de dag volgde. In de boom zat namelijk een luipaard, die onze reisleider sinds februari niet meer had gezien. Het was een prachtig gezicht om dit dier in zijn eigen leefomgeving te zien. Een ander hoogtepunt was de leeuw. We moesten ons tussen de overige bussen door wurmen om een glimp op te vangen, maar het was het waard. Volgens onze reisleider John hadden we veel geluk dat we zowel de luipaard als de leeuw te zien kregen. Domper was echter het feit dat Mark helemaal uitgeleefd achterin de bus lag, het duurde tot de avond voordat hij zich weer beter begon te voelen.

Het echte hoogtepunt kwam in de middag tijdens de boottocht. Wat we daar zagen, was werkelijk ongelooflijk. Op de vele stranden zagen we olifanten (tientallen), bavianen, arends, buffels, nijlpaarden krokodillen, salamanders en slangen. Mijn camera heeft niet stil gestaan en dat leverde unieke beelden op. Het was een onvergetelijke tocht en de absolute kers op de taart wat betreft dit avontuur in Uganda. Voldaan kwamen we weer terug in het hotel, hebben we prima gegeten, wifi afgetapt en zijn we vervolgens gaan slapen. Nu zijn we al hobbelend en stuiterend op de terugweg en gaan we weer genieten van de prachtige rit. Vanavond staat er nog een surpriseparty voor onze jarige Mark op het programma en gaan we richting het eind van ons verblijf in Uganda. Bedankt voor het lezen, we proberen nog een blog te schrijven voordat we in Nederland aankomen, maar als dat niet lukt, tot ziens in Nederland :)

1. Smit:
    28 juli 2018
    Wat een belevenis! Hopelijk is Mark op zijn verjaardag weer helemaal fit. Het was erg leuk om mee te lezen. Goede reis terug. Groeten , Jan en Ankie Smit
  2. Jan van der Poel:
    28 juli 2018
    Wat indrukwekkend,bijzonder en geweldig om dat zo mee te mogen maken! Benieuwd naar je foto’s en verdere verhalen. Goede terugreis!
    Groeten,
    Hetty en Jan
  3. (o)pa (o)ma Borreman:
    28 juli 2018
    Hallo kinderen in Oeganda ,via de app hebben wij ,je Mark ,al gefeliciteerd ,maar nogmaals gefeliciteerd met je 20 ste verjaardag Wat jammer dat Mark net uitgeteld was toen jullie met de bus op safari gingen Nou jullie hebben wel hele mooie momenten gehad met het wild kijken Wij zien uit naar jullie verhalen en foto s Tot weer ziens in Wapenveld groeten
  4. Gert en Erika:
    28 juli 2018
    Wat geweldig om mee te maken. Alleen Mark jongen, wat heb jij steeds pech. We hopen dat je je weer beter voelt en van jouw verjaardag kunt genieten.
    We zijn heel benieuwd naar alle video's en foto's.
    Geniet nog van de laatste dagen daar!
  5. Opa en oma:
    28 juli 2018
    Oma heeft het netgelezen mark wat vervelend wij hopen dat je je verjaardag nog wel een beetje kan vieren 20 jaar. Tot in wapenveld de groetjes aan iedereen.
  6. Henk en Rie:
    28 juli 2018
    Goede terugreis en een behouden aankomst.
  7. Marianne Koch:
    29 juli 2018
    De laatste dagen waren de foto's en info via de app, maar dmv deze blog wordt alles veel duidelijker! Sjonge, jonge wat een verhalen ook deze keer!
    Dit neemt straks nog wel tijd om alles te laten bezinken.
    Zorg goed voor elkaar de laatste dagen en tot ziens!
  8. Jan liefers:
    29 juli 2018
    Geniet nog van jullie dagen in uganda. Wat een ervaringen brengen jullie mee terug, we kunnen niet wachten om alle enthousiaste verhalen te horen.
    groeten uit oostenrijk, Jan, Jantine en Sven
  9. Lammert en Henny:
    29 juli 2018
    Geweldige verhalen en belevenissen! Goede terugreis en behouden thuiskomst na zo'n avontuur.
  10. Dianne:
    30 juli 2018
    Fijn dat jullie het (nog steeds) zo goed hebben. We lezen met plezier mee (maar vinden het stiekem ook fijn als jullie straks weer lekker thuis zijn...)!
  11. Fam. H.Veldhuizen:
    30 juli 2018
    Beste mensen, Door omstandigheden lezen jullie blogs nu pas voor het eerst. Wat een indrukwekkende ervaringen. En wat, inderdaad, een prachtige natuur en daarnaast veel bittere armoede. Nooit meer zeuren als iets in ons land of in onze leven een keer tegenzit. Alle ervaringen brengt de armoede in de wereld dichtbij ons, in het rijke Nederland. Ook de noodzaak van het zendingswerk wordt dichtbij gebracht. Ervaringen om nooit te vergeten. We zijn nieuwsgierig naar jullie foto's en eventuele films. Misschien t.z.t. op een ouderenmiddag in Wapenveld? Van harte Gods zegen voor jullie en voor de mensen in Oeganda.
  12. Judith - Livingstone:
    Beste familie Leurink,
    Wouw, wat een prachtige afsluiting van jullie reis! Heel veel zegen vandaag en morgen een hele goede terugreis!
  13. Marida de Leeuw:
    30 juli 2018
    Ik heb inmiddels al kullie blog gelezen.
    Wat een indrukwekkende verhalen om te lezen! Wat een andere wereld. Jullie hebben nog heel wat te verwerken als jullie terug zijn. Mooi om zo de liefde van God door te geven aan de mensen daar!
    Het zit er al weer op. Een hele goede terugreis en ik hoor vast nog veel meer van jullie belevenissen.
  14. Gert Tromp:
    30 juli 2018
    Bedankt voor alle prachtige reacties! We hopen jullie allen snel bij te mogen praten over deze indrukwekkende reis.